Ze heten Cuties en veroveren stormenderhand Amerika: mandarijnen zonder pitjes
die makkelijk te pellen zijn.

Kinderen zijn er gek op, tot vreugde van hun ouders. Ze vragen niet meer om
mandarijnen, maar om Cuties. De merknaam is de soortnaam geworden, net als
maggi of aspirine, schrijft
The Wall Street Journal dinsdag.

Het afgelopen seizoen gingen 75 miljoen kartonnen kistjes de toonbank over,
drie keer zo veel als bij de start 7 jaar eerder. Mede dankzij een
marketingcampagne met tv-spots die 20 miljoen dollar kostte.

Juiste ras

Het idee voor de Cuties komt van Berne Evans, een voormalige beurshandelaar
die al tomaten, kiwi’s en sinaasappels teelde in Californië. Een
vorstperiode in 1990 vernietigde min om meer de citrusoogsten in de staat.
Toen hij hoorde dat supermarkten aan de Amerikaanse oostkust schreeuwden om
mandarijnen, ondernam hij actie.

Zijn zoon kreeg de opdracht om te onderzoeken of mandarijnen wel de
klimaatwisselingen in zijn gebied kon doorstaan. Dat bleek zo te zijn, als
je het goede ras uit koos.

Deal met de buren

Vader en zoon wilden een sterke merknaam bouwen in mandarijnen. Maar ze
vreesden hun buren, de miljardairsfamilie Resnick die rijk geworden was met
de verkoop van munten en later Pom-vruchtensappen. Als die lucht kregen van
hun idee, zouden die hen makkelijk uit de markt kunnen drukken met hun dikke
portemonnee.

Om een lang verhaal kort te maken: de twee familie sloten een deal: de
Resnicks deden de marketing, de Evans-familie de productie en distributie.
Beiden werden eigenaar van de merknaam Cuties.

Bijenprobleem

De rest is geschiedenis. De Cuties domineren nu de Amerikaanse markt voor
pitloze mandarijnen, ondanks opkomende concurrentie.

Een groot probeem met bijen is opgelost: die bijen brachten stuifmeel van
mandarijnen mét pitten uit de omgeving op de plantages van Evans, waardoor
sommige Cuties alsnog wel pitten kregen. Een nieuw ras, ontwikkeld door een
Californische universiteit, voorkomt dit nu.

Onenigheid

Toch is niet alles rozegeur en maneschijn. Evans vindt de marketinguitgaven
van de Resnicks te hoog. De Resnicks zijn op hun beurt boos dat Evans even
begonnen is met een nieuw merk, 'Baby Cuties': na een vorstperiode werden de
mandarijnen een stuk kleiner. Evans verkocht ze exclusief aan WalMart. Maar
de Resnicks vinden dat dit hun hoofdmerkt ondergraaft. Beide kwesties
dreigden tot rechtszaken uit te groeien, maar zijn nu onderwerp van
arbitrage.

Over twee jaar loopt hun samenwerkingsovereenkomst af. Maar beide hebben nu al
geschiedenis geschreven.

Lees ook:

Zo verklein je de kans dat je startup faalt

Familie wil 130 miljoen lospeuteren bij Coca-Cola

Hoe een zzp'er 3 miljoen dollar omzet met een
'slaaphorloge'

Jochie (6) haalt 10 duizend dollar op met limonadeverkoop
voor zieke vader

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl